CORE SPIEREN VAN DE RUG

DE BELANGRIJKSTE SPIEREN, HET SPIERCORSET VAN DE WERVELKOLOM

  • De ‘core stability’ is wat wij noemen het sterke spierkorset dat zich rond de rug en buik bevindt.
  • Deze spieren zijn bekend als“core” en ze vormen een solide basis voor andere spieren die worden geactiveerd om beweging te initiëren.
  • Een volledig programma voor versterking van deze spieren kan worden gebruikt voorrevalidatie van de wervelkolom, blessurepreventie en het verbeteren van het sportieve niveau.

DE THEORIE VAN DE “CORE” SPIEREN

De ‘core’ spieren kunnen worden voorgesteld als een cilinder rond de binnenkant van de buik. Er zijn 4 grote spiergroepen:

De transversale spieren
medical-travel-spain-core-muscles-rehabilitation

  • Deze spieren zijn de diepste van alle buikspieren en bevinden zich onder de schuine buikspieren en rectus abdominis (het zogenaamde six pack)
  • Ze worden beschouwd als de stabiliteitsspieren.
  • Ze verbinden de individuele wervels van de wervelkolom en strekken zich uit naar weerszijden aan de voorzijde van de buik.
  • • Wanneer ze aangespannen worden, vergroot de inwendige druk in het abdomen en geeft het een uitzonderlijke stabiliteit van de wervelkolom.

De Multifidus

  • Deze diepe rugspieren liggen aan beide zijde van de wervelkolom en hechten aan op de lendenwervels.
  • De functie voor de rug is om het postuur te handhaven en dit geeft steun aan de rug om hem recht te houden.

Het Diafragma

  • Dit is de belangrijkste spier voor de ademhaling.
  • Wanneer de dwarse buikspieren aanspannen, wordt het “membraan” gespannen en dit veroorzaakt druk in de buikholte. dit zorgt voor een stabilisatie van de wervelkolom.

De bekkenbodem

  • De bekkenbodemspieren, bekend bij zwangere vrouwen, bieden een gespierde “sling” van achter naar voren. Vanuit de “bodem” van de wervelkolom (het stuitbeen) tot aan de voorzijde van het bekken.
  • Samen met de transversale buikspieren vormen ze “cilindrische” spieren.

Wanneer deze spieren tegelijkertijd samentrekken, dan houden ze de wervelkolom in zijn meest stabiele positie (de neutrale zone) en helpen ze blessures te voorkomen. Bekend is dat de eerste contractie plaatsvindt vóór een eventuele verplaatsing van de ledematen (arm of been) en daarom houden ze de wervelkolom stabiel. Uit onderzoek blijkt dat personen met pijn in de onderrug, deze spieren pas aanspannen als de ledematen al worden bewogen. Dat veroorzaakt bewegingen in de wervelkolom en dat is instabiliteit (veroorzaakt pijn). Daarom is het trainen van deze korsetspieren fundamenteel om de wervelkolom te stabiliseren.

HET GEBRUIK VAN SPINALE (WERVELKOLOM) STABILITEIT

Blessurepreventie

  • Versterken van de “core” spieren is essentieel om blessures in de onderrug te voorkomen.
  • Door het trainen van de “core” spieren zullen de andere spieren in dit gebied (bijv. hamstrings, billen en rugspieren) effectiever samenwerken.
  • Het risico van letsel door overbelasting wordt verminderd door de spiergroepen in balans te trainen.

 

De revalidatie van een blessure:

  • Stabiliteit van de wervelkolom is een essentieel onderdeel van een revalidatieprogramma. Dit geldt niet alleen voor pijn in de onderrug, maar ook voor bijvoorbeeld vele schouderaandoeningen, heupproblemen en knieproblemen.
  • Door het verstrekken van stabiliteit aan de spieren die de beweging moeten uitvoeren, worden de voorwaarden geschapen voor een uitstekende revalidatie van de blessure. Dit wordt gebruikt en onderkend door de meest vooraanstaande fysiotherapeuten, chiropractors, manueeltherapeuten en osteopaten.

 

Verhoogde sportprestaties

  • Of u nu af en toe naar de sportschool gaat of een topsporter bent, stabiliteitstraining van de wervelkolom moet onderdeel uitmaken van uw trainingsprogramma.
  • Als u de stabiliteit traint, dan kan de lichaamsbalans verbeteren.
  • Daarbij kan het de rotatiekracht van uw lichaam verbeteren. Dit zal leiden tot een betere capaciteit en prestatie bij sporten zoals bijvoorbeeld: golf, tennis, badminton, squash en zwemmen.

Het behalen van de beste prestatie in uw sport zal neerkomen op het verkrijgen en behouden van goed functionerende ‘core’ musculatuur. Het is de motor van de atleet.