POSTUURCORRECTIE BIJ NEKPIJN

De hals oefeningen moeten deel uitmaken van een programma om de pijn in de cervicale wervelkolom te verminderen. Volgens het artikel in The Journal of Pain, No 11, 2007: 832-839, hebben deze oefeningen een onmiddellijke vermindering van de pijn aangetoond. Het is aangetoond dat de onbalans van spierfunctie, nekpijn veroorzaakt. Postuurcorrectie door cervicale spieroefeningen is zeer effectief bij het verlichten van pijn in de nek op de lange termijn. Aangenomen wordt dat sterkte spieren de nekpijn verlichten door andere structuren te ontlasten bij zowel acute als chronische pijn.

Deze nek oefeningen lossen de gevolgen van een slechte cervicale houding op, als bijvoorbeeld hoofdpijn in verband met nek-en artritis pijn. Door actieve oefeningen verbetert ook de coördinatie en de fysieke conditie van de nekspieren. De hals oefeningen die de diepe spieren direct in beweging zetten helpen om blessures te voorkomen en vermindert pijn. We spreken over specifieke therapeutische oefeningen zoals bijvoorbeeld in het David back concept. Dit op onderzoek gebaseerd concept bieden wij in revalidatiecentrum MedifitReha aan.

es-medical-travel-spain-nek-exercises

De aanpak vereist professionele begeleiding:

  • Zich bewust zijn van het probleem
  • Het oefenen van de juiste houding en bewegingen
  • Het automatiseren van de nieuwe posturele gewoonten

Herstel van cervicale letsels of preventie van hoofdpijn en nekpijn vereisen meer dan een symptomatische aanpak. Het is noodzakelijk om de houding en fysieke conditie van de nek en bovenrug en onderrug regio’s te verbeteren. Er zijn veel verschillende oefeningen die kunnen worden uitgevoerd. De oefeningen zijn ook nuttig bij cervicale radiculopathie (beknelde zenuw). Vaak kunnen juiste oefeningen kan alleen worden vastgesteld door middel van een zorgvuldige diagnose en begeleiding van een professional die gespecialiseerd is in revalidatie gezondheidszorg.